sunnuntai 31. heinäkuuta 2011

Pitkä, kuuma kesäloma 2011

Neliviikkoinen kesälomamme alkoi siitä, kun juhlimme anopin täysi-ikäisyyttä perjantaina 1.7.Sen jälkeen koitti vapaus ja toiveissa oli saada nauttia kiireettömästä, rentouttavasta, liikunnallisesta, aurinkoisesta ja mukavasta lomasta. Katsotaan, miten kävi.

Olimme päättäneet jo hyvissä ajoin, että lähdemme Helsingistä vasta ensimmäisen lomaviikon torstaina ja pidämme muutenkin torstaita aina "vaihtopäivänä" siirtyessämme paikasta toiseen.
Ekan viikon alkupäivät kuluivat kummipoikamme Eetun ja hänen kaksoisveljensä Aatun kanssa Helsingin iloissa ja riemuissa. Maanantaina oli päästävä Lintsille. Pakko.
Kaiken maailman härvelit ja vatkaimet sun muut kieputtimet piti kokeilla ja moneen kertaan. Loppujen lopuksi pojilla kävi kunnon munkki ruletissa: omankokoinen pussi sipsejä! Kylläpäs oli suu messingillä.
Torstaiaamuna oli aikainen herätys, koska päivän etappiimme Kuusamoon oli matkaa 830 km. Starttasimme Lauttasaaresta klo 6.20 ja takapenkki hiljeni samantien ja havahtui takaisin todellisuuteen Kuortissa ekalla tauolla.
Olimme perillä Kuusamossa klo 16.45, ja olimme pitäneet lounastauon Kuopiossa sekä pistäytyneet kahvilla Kajaanissa Samin ja Päivin luona.
Pojat jatkoivat kesälomamatkaansa vielä Kemijärvelle vanhojen kavereidensa luokse.

Me asetuimme mökkeilemään Kuusamo-järven rantaan Kokkokoskentien varteen.
Kävimme Kuusamon kirkolla (pitäisikö sanoa "kaupungilla") vain parina päivänä täydentämässä ruoka-,  juoma- ja lukemisvarastoja. 9.7. yritimme kesäteatteriin, mutta juuri ennen h-hetkeä kirkonkylän ylle nousi sadepilvi, joka esti aikeemme. Sen koommin emme enää vaivautuneet edes kokeilemaan kulttuurin äärelle.
Päivät kuluivat mökillä urheillen, rannalla istuskellen, korttia pelaten ja syöden.
Meillä on auton takakontissa kaikkiaan viisi (5) kahvakuulaa (8-24 kg), joiden kanssa kuntoilimme. Mummikin heilutteli kuulaa kuin vanha tekijä! Toisina päivinä teimme kävely- tai hölkkälenkkejä, mutta yllättävää kyllä, ilma oli niin kuuma, että juokseminen ei tuntunut kovin rattoisalle.
Yhtenä päivänä Markku vei minut autolla Puutteenkylään (17,8 km mökiltä kirkolle päin), josta hölkkäilin (kävelin mäet) takaisin mökille. Taipaleelle sattui pari ravakkaa sadekuuroa, joten ei ollut liian kuuma.

Uiminenkin on kuntoilua. Markku harrasti sitä kaikissa käänteissä eli jos oli vähänkin hiki, hän pulahti järveen. Minä tyydyin vilvoittelemaan vain saunasta.

Päivittäin kokeiltiin soisiko Ahti antejaan. Katiskassa ei ollut juuri mitään, vaikka se oli asennettu järveen everstiluutnantin evp antamilla ohjeilla. Verkoilla saatiin savustettava määrä muikkuja (herkkua) ja muutamia pulleita ahvenen körrejä.

Torstaina 14.7. pakkasimme kimpsumme, kampsumme ja kahvakuulat ja suuntasimme Volvon keulan kohti Temmestä, missä olimme varautuneet tekemään vaativan siivousurakan.
Perjantaipäivä meni vieraita kestitessä ja suunnitellessa varsinaista koitosta. Vaihtolava ilmestyi pihapiiriin jo tuolloin, mutta päätimme ryhtyä työhön vasta maanantaina. En kuitenkaan malttanut olla testaamatta, minkälaisen reaktion aiheuttaa teatraalisesti toteutettu ränsistyneen nojatuolin kantaminen vaihtolavalle. Ei vaikutusta, joten päättelin, että tästä voi tulla vielä hyvä juttu.

Lauantaiksi siunautui sadepäivä ja koko konkkaronkka pakkautui autoon ja ajeltiin Ylivieskaan kyläilemään. Vieraanvaraisessa kyläpaikassa saimme mahamme täyteen - ja sadekin loppui.

Siivousurakkamme pääasialliset kohteet olivat koko talon mittaisen ullakon ja vanhan saunan tyhjentäminen. Sitä ennen raivasimme pari isompaa komeroa ja kellarin tyhjäksi. Kaikenlaista maan ja taivaan väliltä on säästetty, mutta onneksi nyt talonväki antoi luvan hävittää tarpeettomaksi käyneitä tavaroita.
Ullakolta kertyi varmasti yli puolet vaihtolavan vetoisuudesta. Markku sanoi nousseensa ainakin 100 kertaa yläkerran  portaat (15 askelmaa) - se kävi hyvin päivän treenistä. Ei siellä ullakollakaan helppoa ollut - lämpötila liki +30C!
Keskiviikkoaamuna kaikki oli tehty.

Temmekselläkin liikuntaharrastukset jatkuivat. Markku puhkui kuuliensa kanssa ja juoksutti sijoituskoira-Jeriä. Minä yritin epätoivoisesti lenkkeillä, mutta painostava ilma vei parhaimman terän.
Tiistaina tutustuimme Oulun iltaelämään. Tapasimme tuttaviamme ja nauroimme sydämen kyllyydestä - niin, että kaupunki raikui.

Taas tuli torstai ja aika vaihtaa maisemaa, joka tällä kertaa olikin oma koti Helsingissä. Molempien toiveena oli se, että osa lomasta pitää voida viettää ihan vaan kotona.
Teimme pitkiä pyöräilylenkkejä, sauvakävelimme, kävimme kuntosalilla, chillailimme kaupungilla ja vain olimme. Markku kävi katsomassa uusimman Harry Potter-elokuvan ja teimme yhdessä päiväretken Tampereelle.

Loman päätteeksi nautimme perinteisen rapuillallisen ravintola Saaressa http://www.hyvaaruokahalua.blogspot.com/

Kesälomallamme 2011 paistoi aurinko melkein joka päivä, toki mukaan mahtui muutama sadepäiväkin, mutta pääasiallisesti saimme nauttia loistavasta kesäsäästä. D-vitamiiniä on nyt varastossa ja rusketusraidatkin löytyvät!
Loma oli kiireetön ja saimme rentoutua. Tämän loman aikana olemme liikutelleet itseämme enemmän kuin koskaan ennen - siltä ainakin tuntuu.
Onnistuneesta lomasta iloiten ja uutta odottaen.